5 Jenis Alat Privasi Dan Keselamatan Yang Membuat Peretas Tidak Dapat Menembusi Sistem Anda

Terdapat banyak cara yang dapat digunakan oleh penggodam untuk menembusi sistem anda. Bergantung pada kemahiran dan pengalaman mereka, mereka dapat menggunakan cara yang berbeza untuk masuk ke dalam sistem anda dan mengendalikannya. Sebilangan penggodam menggunakan eksploitasi yang mereka buat sendiri untuk mengetahui kelemahan keselamatan peranti anda. Sebilangan yang lain mungkin menyebarkan perisian hasad untuk menembusi rangkaian anda tanpa dapat dikesan. Semakin canggih kaedah mereka, semakin banyak keselamatan anda akan berisiko. Inilah sebabnya mengapa anda perlu mencegah serangan penggodam dengan memasang alat keselamatan dan privasi terbaik yang akan memberikan perlindungan keselamatan yang hebat untuk peranti anda.


Sebagai pengguna, adalah tanggungjawab anda sepenuhnya untuk memastikan keselamatan dan keselamatan peranti anda. Anda tidak pernah tahu bila penggodam akan memerhatikan sistem anda. Itulah sebabnya anda harus membina kaedah pencegahan yang diperlukan untuk menangkis serangan mereka ketika ia berlaku. Berikut adalah 5 jenis alat privasi dan keselamatan yang membuat penggodam tidak dapat menembusi sistem anda:

1. Rangkaian Peribadi Maya (VPN)

Virtual Private Network (VPN) adalah alat keselamatan dan privasi yang boleh anda gunakan untuk melindungi dan menyulitkan sambungan rangkaian anda. Apabila anda menggunakan alat ini, anda dapat menyembunyikan alamat IP sebenar anda sehingga pihak ketiga tidak dapat melihat atau memantau aktiviti penyemakan imbas anda. Peretas tidak dapat menembusi rangkaian yang dilindungi oleh VPN hanya kerana lalu lintas rangkaian dienkripsi, yang bermaksud bahawa pemindahan data disembunyikan dari pihak ketiga mana pun. Mereka juga tidak dapat mengesan alamat IP sebenar anda, menjadikannya lebih sukar bagi mereka untuk masuk ke dalam sistem anda. Manfaat lain VPN termasuk melewati sekatan pemerintah, mengakses laman web yang disekat, dan melindungi transaksi kewangan anda.

2. Perlindungan Firewall

Seperti namanya, alat keselamatan jenis ini membuat semacam penghalang di sekitar OS anda, yang disebut firewall yang menghalang akses tanpa izin ke OS anda. Ketika penggodam berusaha menembusi sistem yang memiliki perlindungan firewall, serangan mereka akan tersekat secara automatik, dan mereka segera dikeluarkan dari sistem. Perlindungan firewall akan bertindak sebagai penghalang kuat untuk sistem anda yang mencegah sebarang jenis ancaman memasuki sistem anda, baik secara jelas atau senyap. Lebih penting lagi, ia akan berfungsi melawan penggodam yang cuba menerobos sistem anda menggunakan kekerasan, dan alat perlindungan ini akan mencetuskan penggera keselamatan segera untuk menutup pintu masuk yang digunakan oleh penggodam tersebut dengan segera.

3. Antivirus Dan Anti Spyware

Cara lain yang digunakan oleh peretas untuk menembusi peranti anda adalah dengan menyebarkan virus dan perisian intip ke dalam sistem anda. Sekiranya keselamatan peranti anda lemah, virus akan dapat menjangkiti sistem anda dan mengganggu kerja normal peranti anda, seperti dengan mengambil terlalu banyak sumber, menghapus fail secara rawak, dan sebagainya. Sebaliknya, perisian intip boleh digunakan untuk mengintip aktiviti pengkomputeran anda dengan mencatat ketukan kekunci anda atau memantau aktiviti penyemakan imbas anda. Dengan cara ini, penggodam dapat mengetahui kata laluan, nama pengguna, dan laman web yang sering anda kunjungi. Program antivirus dan anti-spyware dapat membantu melindungi sistem anda dari ancaman ini.

4. Alat Penyulitan Fail

Tujuan utama alat penyulitan fail adalah menyulitkan fail penting anda menggunakan sistem penyulitan yang kuat sehingga hanya anda yang dapat membukanya. Setelah dienkripsi, fail anda tidak akan dapat diakses oleh sesiapa kecuali mereka mempunyai kata laluan untuknya. Penggodam akan mengambil masa bertahun-tahun untuk menerobos masuk ke sistem penyulitan yang dibuat oleh alat penyulitan fail, jadi ini adalah kaedah terbaik untuk menyimpan fail penting anda di sistem anda. Walaupun penggodam dapat menyalin fail yang dienkripsi ini ke pelayannya, mereka tidak akan dapat memecahkan enkripsi fail dan mencuri fail yang tersimpan di dalamnya.

5. Kemas kini OS Berkala

Mungkin terdengar mudah, tetapi kemas kini OS biasa dapat membantu melindungi peranti anda dari pelbagai serangan, termasuk serangan penggodam. Semakin kurang anda mengemas kini OS anda, semakin rentan terhadap serangan penggodam. Kemas kini OS biasa berfungsi untuk tujuan mengemas kini sistem fail teras dengan patch atau kemas kini keselamatan terkini untuk memastikannya terus berjalan lancar tanpa kelemahan keselamatan. Sebaiknya tetapkan kemas kini OS ke automatik agar peranti anda dapat memulakan kemas kini kapan pun tersedia.

Itulah 5 jenis alat privasi dan keselamatan yang membuat penggodam tidak dapat menembusi sistem anda. Dengan alat ini, anda dapat melindungi peranti anda dari pelbagai jenis serangan penggodam dan mencegah sebarang jenis ancaman memasuki sistem anda. Ingatlah bahawa dari segi keselamatan sistem, pencegahan selalu lebih baik daripada penawar. Jadi, anda boleh menggunakan alat ini sebagai langkah pencegahan untuk menangkis penggodam apabila mereka mula bermain-main dengan peranti anda.

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map