5 Jenis Maklumat Yang Akan Dilacak oleh Google Dari Aktiviti Penyemakan Imbas Anda

Google telah menguasai internet sejak mereka menjadi syarikat enjin carian terbesar di dunia. Namun, sejak populariti sistem operasi mudah alih Android, internet telah menjadi bahagian penting dalam kehidupan semua orang. Dengan penggunaan sistem operasi Android yang meluas, semua orang dapat menyambung ke internet kapan pun mereka mahu. Sudah tentu, kerana Google juga menawarkan pelbagai alat dalam talian yang digunakan oleh berbilion orang, seperti Gmail, Drive, Foto, Terjemahan, Dokumen, Plus, dan banyak alat lain, berbilion orang tidak dapat hidup tanpa Google pada masa ini. Di seluruh dunia, orang perlu menggunakan sekurang-kurangnya satu alat dalam talian yang dibuat oleh syarikat ini dalam aktiviti seharian mereka.


Dengan cengkaman Google yang begitu kuat dalam aktiviti dalam talian setiap orang, ia menjadi perhatian kerana syarikat ini juga memantau aktiviti dalam talian anda. Perkara ini berlaku terutamanya ketika anda menggunakan alat mereka kerana mereka akan menyimpan sejarah penggunaan alat tersebut. Inilah sebabnya mengapa beberapa orang ingin keluar dari cengkamannya, yang sangat mustahil pada zaman ini. Daripada mencuba membuang Google dari kehidupan anda, lebih baik anda mengetahui apa yang mereka pantau dari aktiviti dalam talian anda. Dengan cara ini, anda dapat meningkatkan privasi dalam talian anda semasa menggunakan alat dalam talian syarikat. Berikut adalah 5 jenis maklumat yang akan dijejaki oleh Google dari aktiviti penyemakan imbas anda:

1. Sejarah Carian Anda

Google adalah enjin carian terbesar di dunia dan ia adalah enjin carian utama yang digunakan setiap orang di seluruh dunia setiap hari. Apabila anda menggunakan mesin carian ini, syarikat akan menyimpan data carian anda secara automatik dalam sejarah carian anda. Namun, ini hanya dapat dilakukan apabila anda masuk ke akaun Google anda semasa melakukan carian dalam talian. Sekiranya anda melakukan carian tanpa masuk ke akaun anda, data carian anda tidak akan direkodkan dalam akaun anda. Sejarah carian akan terdiri daripada kata kunci yang telah anda taip ke dalam kotak carian dan juga sejarah carian suara anda.

2. Laman Web Anda yang Dilawati

Google juga akan merakam laman web yang anda lawati untuk menentukan minat anda. Ini sebahagian besarnya kerana model perniagaan utama syarikat ini adalah pengiklanan dalam talian, yang mengharuskan syarikat mengetahui khalayak sasaran terbaik untuk iklan paparan mereka. Itulah sebabnya halaman web yang dikunjungi akan direkodkan oleh syarikat ini, terutamanya jika anda menggunakan Chrome, sehingga syarikat itu dapat memaparkan iklan yang paling sesuai untuk anda. Anda akan melihatnya berlaku semasa anda mengunjungi laman web atau menggunakan aplikasi pada peranti mudah alih Android.

3. Lokasi yang Anda Kunjungi

Sekiranya anda menggunakan peranti mudah alih Android di mana sistem GPS dihidupkan, Google akan secara automatik memantau lokasi anda sepanjang masa. Ini benar terutamanya jika anda menggunakan aplikasi yang memerlukan akses ke Peta Google atau fungsi GPS lain. Syarikat akan merakam tempat-tempat yang pernah anda lawati, lokasi semasa dan tujuan anda. Syarikat itu bahkan akan meminta anda untuk meninjau tempat-tempat yang anda lawati dalam beberapa hari terakhir untuk meningkatkan fitur carian perniagaan tempatannya.

4. Video yang Anda Tonton

Oleh kerana Google memiliki YouTube dan YouTube adalah laman web perkongsian video terbesar di internet hari ini, sudah tentu berbilion orang menonton video YouTube setiap hari. Apa yang syarikat lakukan ialah memantau video yang telah anda tonton di YouTube. Oleh kerana YouTube juga menggunakan rangkaian iklan yang dimiliki oleh Google, salah satu tujuan syarikat memantau aktiviti YouTube anda adalah menyediakan iklan yang paling relevan dengan pilihan anda. Perkara lain yang dipantau dari aktiviti YouTube anda termasuk video yang anda sukai, berapa lama anda menonton video, saluran kegemaran, dan komen.

5. Maklumat Berkaitan Dengan Perkhidmatan Aplikasi Google

Terdapat banyak aplikasi mudah alih yang menggunakan Perkhidmatan Aplikasi Google agar dapat berfungsi dengan baik. Sekiranya anda menggunakan aplikasi yang memerlukan anda menyambung ke akaun Google anda untuk log masuk ke dalam aplikasi, ini bermakna aplikasi tersebut menggunakan Perkhidmatan Aplikasi Google dalam operasinya. Semasa anda menggunakan aplikasi seperti itu, aktiviti anda sedang dilacak oleh Google dan juga oleh pembangun aplikasi. Penggunaan aplikasi Anda mungkin dapat dikongsi dengan Google, terutama jika pembangun aplikasi menggunakan API dari Google untuk sebagian besar fungsi aplikasi.

Itulah 5 jenis maklumat yang akan dijejaki oleh Google dari aktiviti penyemakan imbas anda. Walaupun benar bahawa anda mungkin tidak dapat melepaskan diri dari syarikat ini dalam kehidupan digital anda, masih ada banyak alternatif yang tersedia sekiranya anda ingin mengurangkan pengaruh Google dalam aktiviti dalam talian anda. Tetapi, yang paling penting, anda harus melengkapkan sambungan rangkaian anda dengan VPN agar syarikat pihak ketiga seperti Google tidak dapat memantau setiap aktiviti dalam talian yang anda lakukan.

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map