Bagaimana Media Sosial Mempengaruhi Privasi Dalam Talian Anda Dan Bagaimana Anda Melindunginya

Hari ini, terdapat berbilion orang yang mempunyai akaun media sosial yang aktif, sama ada Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, atau platform media sosial tempatan. Sekurang-kurangnya separuh daripada mereka secara aktif mengakses akaun mereka dan memasukkan sesuatu ke dalam akaun mereka seminggu sekali. Sama ada pemikiran mereka sendiri, keadaan semasa, acara khas, momen yang tidak dapat dilupakan, atau perkara lain yang mereka siarkan, apa yang mereka hantar di platform media sosial mereka akan kekal di sana selamanya. Ya, walaupun mereka telah menghapusnya.


Pelayan media sosial sentiasa menyimpan fail atau catatan yang dimuat naik oleh pengguna mereka. Tidak akan kembali setelah siaran anda masuk ke dalam talian. Mereka tidak dapat dipadamkan sepenuhnya. Ya, mereka mungkin dihapuskan dari garis masa atau suapan anda. Tetapi, ia akan disimpan di pelayan untuk masa yang sangat lama. Inilah sebabnya mengapa media sosial boleh menjadi risiko besar untuk privasi dalam talian anda. Sebagai pengguna biasa, anda perlu mengetahui apa yang ada setiap kali anda menggunakan salah satu platform media sosial yang ada di luar sana. Inilah cara media sosial mempengaruhi privasi dalam talian anda dan bagaimana anda dapat melindunginya:

1. Media Sosial Memantau Kegiatan Anda Tidak seperti Perkhidmatan Lain

Sekiranya anda ingin mengetahui jenis perkhidmatan dalam talian yang ingin mengumpulkan data terbanyak dari penggunanya, itu adalah media sosial. Sama ada Facebook, Instagram, Google Plus, Twitter, atau platform media sosial lain, mereka akan berusaha untuk memantau pengguna dengan begitu obsesif sehingga mereka sering melanggar privasi dalam talian anda. Kenapa? Ini kerana perniagaan mereka berkisar pada maklumat orang. Sebenarnya, orang yang menggunakan perkhidmatan mereka adalah produk itu sendiri.

Media sosial menjual janji-janji yang pengguna dapat berhubung dengan siapa saja di dunia dengan membuat profil di sana. Kemudian, mereka mendorong pengguna untuk berkongsi catatan mereka kepada orang lain. Seterusnya, platform ini akan mengkaji tingkah laku orang dan bagaimana mereka berinteraksi antara satu sama lain, jenis siaran yang popular, mood semasa mereka, masalah mereka dan sebagainya. Semua data ini dikumpulkan di pelayan mereka.

Cara Melindungi Privasi Anda: Gunakan media sosial sesedikit mungkin, dan, jika boleh, lepaskan kehidupan dalam talian anda sama sekali.

2. Mereka Berminat Untuk Mengetahui Segala Tentang Anda

Mengapa platform media sosial ingin mengetahui segala-galanya tentang anda? Itu kerana anda adalah produk. Mereka ingin menggunakan data yang mereka kumpulkan dari anda untuk mendapatkan keuntungan maksimum bagi syarikat. Data yang dikumpulkan kemudian akan dibagikan kepada pengiklan dan pihak ketiga mereka yang berminat untuk menargetkan anda dalam promosi produk atau iklan mereka.

Kerajaan juga suka bekerjasama dengan media sosial kerana mereka tidak perlu melakukan kerja keras untuk menjadikan anda sebagai subjek mereka.

Cara Melindungi Privasi Anda: Hanya berinteraksi dengan orang di media sosial yang anda sendiri kenali, secara individu.

3. Kerajaan Berkerjasama Dengan Platform Media Sosial

Platform media sosial seperti Facebook dan Twitter akan mematuhi peraturan pemerintah mengenai pengumpulan dan perkongsian data. Dalam keadaan apa pun, kapan pun diperlukan, pemerintah dapat meminta layanan media sosial untuk berbagi data tentang penggunanya untuk tujuan penyiasatan atau tujuan lain. Sekiranya syarikat tidak mematuhi permintaan pemerintah, perniagaan mereka mungkin berisiko.

Sebaliknya, kerana media sosial berurusan dengan orang secara langsung, ia menjadi rakan kongsi yang baik bagi kerajaan untuk mengkaji tentang warganegara mereka dan mengetahui segala sesuatu tentang mereka dengan kerja yang sangat sedikit. Bahkan mungkin menjadi sistem pengawasan yang diperluas oleh pemerintah untuk warga negara.

Cara Melindungi Privasi Anda: Jangan menonjol di media sosial. Sebagai warganegara yang baik, cubalah menggunakan media sosial dengan penuh tanggungjawab.

4. Data Anda Tidak Akan Dihapus Walaupun Anda Mengeluarkannya

Inilah yang berisiko mengenai media sosial. Apa pun siaran atau maklumat yang anda masukkan di platform media sosial, maklumat tersebut tidak akan dapat dipadamkan walaupun anda telah membuangnya dari garis masa anda. Salah satu sebabnya adalah kerana syarikat di sebalik perkhidmatan ini memerlukan sebanyak mungkin data yang dikumpulkan mengenai penggunanya dan tidak mahu ia melepaskannya. Sebab lain adalah kerana ketika data masih disimpan di pelayan mereka, walaupun telah tersebar dari orang ramai, pemerintah masih dapat mengakses informasi mengenai setiap individu walaupun mereka telah menghapus jejak mereka di media sosial.

Dalam kes ini, sangat berbahaya bagi privasi dalam talian anda kerana maklumat anda akan selalu berada di tangan syarikat-syarikat tersebut walaupun anda tidak lagi mahu membaginya dengan orang lain.

Cara Melindungi Privasi Anda: Hantarkan hanya perkara baik di media sosial, sama ada mengenai anda atau orang lain. Dengan cara ini, anda tidak akan menyesal dengan apa yang anda hantar.

5. Alat mereka Direka Untuk Mengkaji Tingkah Laku Anda

Setiap ciri yang dilancarkan oleh platform media sosial untuk orang ramai untuk mengkaji pengguna mereka dengan lebih baik. Sudah tentu, sebahagian kecil data yang dikumpulkan akan digunakan untuk meningkatkan perkhidmatan itu sendiri. Tetapi, banyak data yang dikumpulkan akan digunakan untuk memaksimumkan keuntungan mereka dengan menjual maklumat anda kepada pihak ketiga yang berminat. Juga, setiap alat yang mereka lepaskan, baik dalam bentuk perisian, alat web, aplikasi, atau yang lain, dirancang untuk mempelajari perilaku dalam talian Anda. Oleh itu, berhati-hatilah.

Cara Melindungi Privasi Anda: Gunakan VPN setiap kali anda mengakses media sosial untuk mengenkripsi semua penghantaran data anda dan mengelakkan mereka mengumpulkan data peribadi anda.

Begitulah cara media sosial mempengaruhi privasi dalam talian anda dan bagaimana anda dapat melindunginya. Mulai sekarang, anda seharusnya lebih bertanggungjawab dalam menggunakan platform media sosial sambil berusaha sebaik mungkin untuk menjaga privasi anda semasa melakukannya.

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map